Ik ben eigenlijk altijd bezig geweest met verkeer. Vroeger als Verkeersregelaar, laten als loopband monteur en nu als online marketeer. Ook bij dat laatste staat verkeer centraal.

Hoe krijg je het?

Verkeer is het levensbloed van een website. Je kan deze nog zo mooi maken als je wilt, maar als er niemand komt heb je er niks aan. Bij websites is dus niet zo dat als je een betere muizenval maakt dat de wereld voor je deur staat. Verkeer verkrijgen is dus erg belangrijk. Maar hoe kom je eraan?

Google

De zoekmachine is je beste vriend als het gaat om verkeer. Als je ergens goed staat komen de mensen uit eigen wil naar je toe. Bovendien vertrouwen ze je meer als ze op deze organische manier komen. Maar je hebt weinig controle over hoe je in Google komt te staan. Daarom moet je eigenlijk bij een marketingbureau zijn die het voor jou inzichtelijk maakt. Maar je kan ook erg goed zelf aan de slag met de Google Analytics. Hiermee kan je goed zien wat mensen op je site doen en hoe ze binnenkomen op je website. Je hebt ook online tools om te kijken waar je allemaal staan.

Multichannel

Voor de echt grote merken is het vooral zaak om je kanalen te integreren. Zo is je winkel een kans om mensen achteraf naar de site te sturen. Tegelijkertijd is de site een kans om mensen naar de winkel te krijgen. Als je het echt goed doet ondersteunt je website de gebruiker in de winkel. Voor zo een grote uitbreiding wil je dus ook reclame maken. Wat verrassend goed werkt is een tv reclame. Veel online gerichte marketeers halen hiervoor de neus op omdat ze zich helemaal onderdompelen in die online wereld. Maar ik zeg dat het belangrijk is om traditionele kanalen te gebruiken. Met een korte tv reclame kan je jouw naam echt in de markt zetten. Bovendien kan je de naam van je bedrijf goed in beeld krijgen. Dat is handig als mensen dit moeten intypen. Radioreclame is erg populair onder ons traditionele kanalen gebruikers, maar geniet niet mijn voorkeur. Luister maar eens goed naar hoe sites zich daar adverteren. Een heel verhaal, en dat een sfeerdodend stukje over hoe je de site moet spellen. Bij een tv reclame is je naam gewoon je naam. Maar op de radio ga je van slimme branding naar een rondje lotto. Het is maar waar je voor kiest, want het is wel een stuk goedkoper.